Transalpina & Transfogarska


Dwie najpiękniejsze i najbardziej popularne trasy motocyklowe Karpat w Rumunii, które powinien przejechać każdy motocyklista z turystycznymi ambicjami.

Od lat odwiedzane i zjeżdżone już przez miliony turystów co roku zaskakujące nową aurą i swoim mikroklimatem. Trasy przejezdne są zawsze w okresie od 25 czerwca do 25 września, po tym okresie są zamykane lub ruch jest ograniczony tylko dla lokalnego użytku z uwagi na mogące już występować utrudnienia pogodowe. Bywa że trasa jest otwarta aż do listopada, ale zależy to od pogody i tego jak szybko nadejdzie w Karpatach zima.

Pierwsza i bardziej znana choć później wybudowana to trasa Transfogarska (rum. Transfăgărășan) – to nazwa drogi krajowej DN7C w Rumunii. Najwyżej po Transalpinie położona droga Rumunii – osiąga nawet 2034 m n.p.m.


Droga Transfogarska przecina z północy na południe Góry Fogaraskie – to najwyższe pasmo górskie rumuńskich Karpat. Trasa łączy miasta Sybin i Piteşti na Wołoszczyźnie. Najbardziej spektakularnie prezentuje się od strony północnej. Przy trasie od strony południowej znajdują się liczne atrakcje – między innymi zapora na rzece Ardżesz o wysokości 160 metrów tworząca jezioro Vidraru oraz zamek Poienari należący do Włada Palownika (Drakuli). Na trasie znajduje się pięć wiaduktów, kilka mniejszych tuneli oraz liczne zakręty. W najwyższym punkcie znajduje się jezioro Bâlea i najdłuższy tunel w Rumunii (884 m) przecinający łańcuch górski.


Ze względu na liczne zakręty na drodze obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km/h.

Droga Transfogarska została zbudowana w latach 1970–1974 za czasów Nicolae Ceauşescu. Początkowo miała znaczenie militarne. Podczas jej budowy wykorzystano miliardowe sumy pieniędzy i 6 milionów kilogramów dynamitu. Podczas jej budowy życie straciło ponad 40 żołnierzy.

Druga trasa choć starsza bo zbudowana za czasów Króla Korola II i nazywana trasą „Królewską” jest najwyżej położoną drogą w Karpatach i osiąga 2145 m n.p.m. (przełęcz Urdele)

Transalpina przecina z północy na południe Góry Parâng – drugie co do wysokości pasmo górskie rumuńskich Karpat. Łączy miasta Sebes i Novaci. Transalpina to droga o oznaczeniu 67c i od 2010 roku posiada nawierzchnię asfaltową i stąd staje się coraz bardziej popularna i ogólnodostępna dla każdego rodzaju motocykla.

Wyjazd jaki organizujemy przewiduje objazd obu tych dróg na łącznym odcinku ponad 410 km co zajmuje cały dzień od świtu do zmierzchu. Wyjazd jest trzy dniowy i pierwszy dzień to dojazd do tras oraz zalogowanie w hotelu, drugi dzień zajmuje objazd tras, a trzeci dzień poświęcamy na powrót do Polski.

INFORMACJE O WYJEŹDZIE:

To intensywny wyjazd, gdzie w ciągu zaledwie 4-5 dni pokonamy 2300 km, stąd osoby zainteresowane wyjazdem muszą posiadać nie tylko motocykle będące w stanie rozwijać prędkość ponad 130 km/h (autostrady) ale również doświadczenie pozwalające jechać takimi prędkościami przez dłuższy czas.

Przewidujemy liczne postoje, przerwy obiadowe, delektowanie się widokami jakich w Polsce nie zobaczysz!

Od kandydatów wymagamy:
– posiadania kompletnego stroju motocyklowego
– sprawnego motocykla z ważnym ubezpieczeniem i badaniami
– ubezpieczenia assistance za granicą (można kupić na 7 dni)
– strój przeciwdeszczowy i kask z systemem anty-parującym

Dodatkowe koszty:
– noclegi w hotelach (koszt ok. 1500 zł)
– koszt opiekuna wyjazdu – 500 zł / motocykl

– inne wydatki to paliwo (ok. 500-800 zł) *zależnie od spalania

Poradnik