Kaski przyszłości dla motocyklistów


Kaski Przyszłości dla motocyklistów

Producent motocykli BMW zaprezentował na początku 2016 roku kask motocyklowy zintegrowany bezprzewodowo z maszyną (K1600 GTL) prezentujący w czasie jazdy dowolnie modyfikowane komunikaty w polu widzenia motocyklisty. Komunikaty w formie info-grafiki prezentowane są na specjalnym przeźroczystym ekranie projektowym zamontowanym wewnątrz kasku pomiędzy twarzą kierowcy, a wizjerem głównym.
Minęło już nieco czasu od tamtej wizji, a w sklepach nadal jeszcze tego nie kupimy.. co jest przeszkodą?
Cena, czy ciężar? A może zmiana wizji w starciu z potrzebami rynku. Poczytajcie i przemyślcie sami.


Wyświetlacz ma możliwość prezentowania obszernych danych poczynając od prędkości i aktualnego biegu, przez informacje o ograniczeniach prędkości, rozpoznawanie znaków drogowych i ostrzeganie o niebezpieczeństwach np. o ostrych zakrętach. Ponadto kask po zaparowaniu z nawigacją i telefonem będzie pomagał w obsłudze tych urządzeń i prezentował wszystkie dane nawigacyjne na bieżąco w polu widzenia kierującego. Wyświetlacz będzie też można ustawić w taki sposób, aby prezentował wszelkie alerty dotyczące stanu technicznego motocykla np. poziom paliwa, stan klocków, ubytek ciśnienia w oponach itd.. w zależności od możliwości komputera pokładowego samego motocykla.


Oczywiście BMW nie jest tu odosobnionym producentem, a sam pomysł nie jest taki młody.
Wyświetlacze HUD (Head-Up Display) są stosowane już od dawna w samochodach i faktycznie się sprawdzają poprawiając komfort podróżowania szczególnie po zmierzchu, tego typu wyświetlacze często są już standardem w samochodach klasy premium i nie tylko np. Mazda 6 (jedna z pierwszych)

W roku 2015 amerykańska firma SKULLY zdeklarowała, iż razem z producentem motocykli Aprilia będą wdrażać prace nad podobnym systemem, ale tu będzie można z kasku wydawać komendy do motocykla np. żeby w czasie jazdy zmienił mapę zapłonu lub ustawienie zawieszenia. Ich rozwiązania mają mieć głównie zastosowania na tory wyścigowe dla zawodników, ale wiadomo że jeśli się sprawdzą to szybko pojawi się ich cywilna wersja w sklepach.

Mamy też firmę IC-R, która poszła nieco dalej i w swoim kasku umieszcza aż 2 przezierne wyświetlacze oraz dodatkowo montuje kamery z tyłu kasku, które mają działać jak system BLIS w samochodach (kontrola martwej strefy – w autach kamery są najczęściej montowane w lusterkach)

Kamery obserwują duży wycinek (kąt 210 stopni) martwej strefy z tyłu głowy motocyklisty i są w stanie ocenić jak szybko zbliża się inny pojazd, a wtedy ostrzegają motocyklistę diodami wewnątrz kasku i prezentują na wyświetlaczu obraz z kamer.

Ida ta przypomina dobrze znany kask brytyjskiej firmy Reevu, czyli kask motocyklowy z lusterkiem wstecznym. Tamten jednak nie przyjął się z uwagi na marną jakość obrazu jaką dawało plastikowe, polerowane lustro. Egzamin jednak zdały kaski dla rowerzystów tej firmy.

Natomiast już kolejne dwie firmy BRG Sports i 360fly deklarują, że w najbliższej przyszłości opracują specjalną kamerę 360 stopni do kasku motocyklowego, która będzie obserwować, nagrywać i ostrzegać motocyklistę o zagrożeniach.

Obecnie firma 360fly już zaprezentowała wspólnie z firmą BELL kask wyposażony w taką kamerę, jednak póki co urządzenie jedynie rejestruje obraz w rozdzielczości 4K i ma możliwość nadawania obrazu na żywo. W przyszłości ma być jeszcze funkcja ostrzegania …

Z ostatnich już innowacji dotyczących kasków należy wymienić prototyp kasku marki SENA, czyli producenta urządzeń komunikacyjnych. Firma stawia na nowy wymiar głośności (cichości) kasków i kontroli natężenia dźwięków jakie będa docierać do motocyklisty, stąd też nazwa NOISE CONTROL.

Kask będzie wyposażony w zewnętrzne mikrofony i ma za zdanie „słuchać” otoczenia, a jeśli uzna że jest za głośno będzie wyciszał (i tak bardzo ciche wnętrze). Jednak kiedy wychwyci dzwięk karetki – to pozwoli usłyszeć syrenę motocykliście. Producent deklaruje, że dzięki jego technologii będzie można rozmawiać z pasażerem, a dźwięk będzie selektywnie filtrowany. Nikt jednak nie zna technologii, która jest tajemnicą producenta. Założenia są jednak bardzo ciekawe!

Naszym zdaniem, wszystko to zapowiada się rewelacyjnie i rewolucyjnie względem zwiększania bezpieczeństwa aktywnego motocyklistów. Jednak musimy poczekać, aż któryś z producentów uruchomi seryjną produkcję i sprzedaż. Według nas sprawa ma się podobnie jak kwestia pojazdów autonomicznych …. testują, chwalą się, ale żaden duży producent samochodów, a tu adekwatnie żaden duży producent kasków nawet nie próbuje ogłaszać seryjnej produkcji.

Dlaczego tylko się przechwalają, a nikt tego nie produkuje?
Powody mogą być proste. Kaski użytkowe już ważą średnio po 1,8 kg, a jeśli wmontuje się te wszystkie kamery i bajery, to może to być i 3 kg… A co z bezpieczeństwem biernym? Czy te wszystkie bajery nie obniżą go skutecznie?
Pozostaje zatem cierpliwie czekać… i póki co zadowolić się tym co jest w sklepach : )

Opracował
Piotr Leńczowski
Instruktor Techniki Jazdy
MSM MAŁPOLSKA

Tekst opracowano na podstawie materiałów dostępnych na stronach producentów oraz relacji światowych portali motoryzacyjnych monitujących prace projektowe i wystawy wymienionych tu firm. Kopiowanie tekstu i jego wykorzystywanie bez zgody autora zabronione.

Poradnik