Systemy SOS (e-call) w motocyklu


Systemy SOS w motocyklach

e-CALL

To automatyczny system ratunkowy odpowiadający za powiadamianie o zaistniałym wypadku służby. Uruchamia się on natychmiast i automatycznie po zarejestrowaniu zderzenia przez czujniki zainstalowane w pojeździe. System taki będą już od 2018 roku miały na wyposażeniu standardowym wszyskie nowe samochody osobowe. Niestety dyrektywa Unijna nie wymaga go w motocyklach, ale producenci wyprzedzają urzędników i już można zakupić zarówno motocykle, jak też sam moduł do motocykla.

eCall po wykryciu wypadku ma wykorzystywać numer telefonu alarmowego 112 i transmitować dane w formie danych GPRS (standard E-112) dzięki czemu będzie dokładnie informować służby ratownicze o miejscu wypadku. Numer jest dostępny nieodpłatnie dla wszystkich użytkowników w całej Europie. Korzystanie z innych modułów alarmowych będzie możliwe pod warunkiem, że będą one kompatybilne z eCall.

Dzięki e-Call, służby ratownicze będą powiadomione o takich danych jak:

dokładna lokalizacja wypadku (dane GPS)
– kierunek podróży (ważne na autostradach)
– ostatnia prędkość motocykla
– dane z komputera motocykla (np. aktualny bieg, światła, kierunkowskaz)
– możliwe będzie odtworzenie czynności motocyklisty tuż przed wypadkiem
(jak „czarna skrzynka”)

– ilość osób podróżujących (w zależności od systemu czujników)
– wielkość przeciążenia i kierunek siły działania

Według ekspertów unijnych czujniki stosowane w motocyklach mogłby też znaleźć się w kasku motocyklisty i po wypadku nawiązywać połączenie głosowe celem próby nawiązania kontaktu z kierowcą. W przypadku barku kontaktu i tak na miejsce wysyłałoby załogi ratunkowe.


Jak wykazały badania które prowadzono w 14 państwach UE, system eCall spowoduje, że służby ratunkowe pojawiają się w miejscu wypadku od 40% do 50% szybciej. Takie systemy mogą ocalić nawet 2500 osób rocznie (oszczędzając przy tym przeszło 26 miliardów Euro w skali roku). Dlatego systemy eCall mają docelowo być obowiązkowym wyposażeniem w samochodach osobowych, potem w ciężarówkach i autobusach. Na końcu w motocyklach.

Kup e-Call do swojego motocykla już dziś!

Możesz to zrobic kupując nowe BMW wyposażone w IEC (Inteligent Emergency Call) lub sam system (moduł) jak np. ISRM sprzedawany i produkowany w Polsce. W Europie jest jeszcze dostępna wersja modułowa produkowana w Wielkiej Brytanii pod nazwą DGUARD. Zatem za wiele tego nie ma, póki co..

ISR-M w Polsce

ISR-M to zaawansowane urządzenie elektroniczne skonstruowane przez Polską firmę we współpracy z Wojskową Akademią Techniczną w Warszawie. Urządzenie przeszło testy, posiada homologację i działa w całej Europie. Stosuje go powszechnie marka SUBARU w każdym nowo sprzedawanym pojeździe w Polsce. Urządzenie to posiada aż trzy funkcje z których pierwszą jest system powiadamiania ratunkowego w standardzie e-CALL, kolejno możesz go używać z aplikacją na smartfonie i wykorzystywać funkcje GPS-u, a na co dzień jest zaawansowanym alarmem chroniącym Twój motocykl przed kradzieżą.

Po pierwsze ISR-M to jedyny w Polsce system powiadamiania ratunkowego oparty o technologię GPS i GPRS dedykowany do motocykli jako moduł uniwersalny. System ten automatycznie wykrywa wypadki i kolizje oraz automatycznie łączy się z Centrum Monitorowania. Operatorzy Centrum Powiadamiania natychmiast oddzwaniają do motocyklisty w celu weryfikacji zdarzenia i ustalenia, jakiego rodzaju pomoc jest potrzebna. Jeśli motocyklista jest nieprzytomny lub nie ma możliwości odebrania telefonu, to automatycznie wzywane są służby ratunkowe które udają się w miejsce, gdzie znajduje się motocykl.

W przypadku wykrycia wypadku poza granicami kraju system ISR-M działa jak e-CALL i od razu zna miejsce zdarzenia, a koncesja producenta umożliwia bezpośrednie zawiadomienie najbliższej jednostki ratowniczej E-112 określając służbom rodzaj zdarzenia i dokładne miejsce.

Kolizja, wypadek, czy wypadnięcie z zakrętu lub inne niebezpieczne zdarzenie drogowe wykrywane jest na podstawie dokładnej analizy szeregu parametrów właściwych dla poruszania się motocykla. Urządzenie posiada czujniki akcelerometryczne i jest w stanie analizować kierunki oraz wartości przyspieszeń, przekroczenia krytycznych kątów położenia motocykla i inne ważne parametry w danej chwili.

Mając urządzenie ISR w motocyklu Twoi bliscy mogą być spokojniejsi, kiedy podróżujesz samotnie.

Poradnik