Artyku造

Zapraszamy do ciekawych artyku這w z naszym poradniku.

Systemy SOS w motocyklu 10.05.2017

e-CALL
To automatyczny system ratunkowy odpowiadaj帷y za powiadamianie o zaistnia造m wypadku s逝瘺y. Uruchamia si on natychmiast i automatycznie po zarejestrowaniu zderzenia przez czujniki zainstalowane w poje寮zie. System taki b璠 ju od 2018 roku mia造 na wyposa瞠niu standardowym wszyskie nowe samochody osobowe. Niestety dyrektywa Unijna nie wymaga go w motocyklach, ale producenci wyprzedzaj urz璠nik闚 i ju mo積a zakupi zar闚no motocykle, jak te sam maodu do motocykla.

eCall po wykryciu wypadku ma wykorzystywa numer telefonu alarmowego 112 i transmitowa dane w formie danych GPRS (standard E-112) dzi瘯i czemu b璠zie dok豉dnie informowa s逝瘺y ratownicze o miejscu wypadku. Numer jest dost瘼ny nieodp豉tnie dla wszystkich u篡tkownik闚 w ca貫j Europie. Korzystanie z innych modu堯w alarmowych b璠zie mo磧iwe pod warunkiem, 瞠 b璠 one kompatybilne z eCall.

Dzi瘯i e-Call, s逝瘺y ratownicze b璠 powiadomione o takich danych jak:
- dok豉dna lokalizacja wypadku (dane GPS)
- kierunek podr騜y (wa積e na autostradach)
- ostatnia pr璠ko嗆 motocykla
- dane z komputera motocykla (np. aktualny bieg, 鈍iat豉, kierunkowskaz)
- mo磧iwe b璠zie odtworzenie czynno軼i motocyklisty tu przed wypadkiem (jak "czarna skrzynka")
- ilo嗆 os鏏 podr騜uj帷ych (w zale積o軼i od systemu czujnik闚)
- wielko嗆 przeci捫enia i kierunek si造 dzia豉nia

Wed逝g ekspert闚 unijnych czujniki stosowane w motocyklach mog豚y te znale潭 si w kasku motocyklisty i po wypadku nawi您ywa po陰czenie g這sowe celem pr鏏y nawi您ania kontaktu z kierowc. W przypadku barku kontaktu i tak na miejsce wysy豉noby za這gi ratunkowe.

Jak wykaza造 badania kt鏎e prowadzono w 14 pa雟twach UE, system eCall spowoduje, 瞠 s逝瘺y ratunkowe pojawiaj si w miejscu wypadku od 40% do 50% szybciej. Takie systemy mog ocali nawet 2500 os鏏 rocznie (oszcz璠zaj帷 przy tym przesz這 26 miliard闚 Euro w skali roku). Dlatego systemy eCall maj docelowo by obowi您kowym wyposa瞠niem w samochodach osobowych, potem w ci篹ar闚kach i autobusach. Na ko鎍u w motocyklach.

Kup e-Call do swojego motocykla ju dzi

Mo瞠sz to zrobic kupuj帷 nowe BMW wyposa穎ne w IEC (Inteligent Emergency Call) lub sam system (modu) jak np. ISRM sprzedawany i produkowany w Polsce. W Europie jest jeszcze dost瘼na wersja modu這wa produkowana w Wielkiej Brytani pod nazw DGUARD. Zatem za wiele tego nie ma, p鏦i co..

ISR-M w Polsce

ISR-M to zaawansowane urz康zenie elektroniczne skonstruowane przez Polsk firm we wsp馧pracy z Wojskow Akademi Techniczn w Warszawie. Urz康zenie przesz這 testy, posiada homologacj i dzia豉 w ca貫j Europie. Urz康zenie to posiada a trzy funkcje z kt鏎ych pierwsz jest system powiadamiania ratunkowego w standardzie e-CALL, kolejno mo瞠sz go u篡wa z aplikacj na smartfonie i wykorzystywa funkcje GPS-u, a na codzie jest zaawansowanym alarmem chroni帷ym Tw鎩 motocykl przed kradzie膨.

Po pierwsze ISR-M to jedyny w Polsce system powiadamiania ratunkowego oparty o technologi GPS i GPRS dedykowany do motocykli jako modu uniwersalny. System ten automatycznie wykrywa wypadki i kolizje oraz automatycznie 陰czy si z Centrum Monitorowania. Operatorzy Centrum Powiadamiania natychmiast oddzwaniaj do motocyklisty w celu weryfikacji zdarzenia i ustalenia, jakiego rodzaju pomoc jest potrzebna. Je郵i motocyklista jest nieprzytomny lub nie ma mo磧iwo軼i odebrania telefonu, to automatycznie wzywane s s逝瘺y ratunkowe kt鏎e udaj si w miejsce, gdzie znajduje si motocykl. 

W przypadku wykrycia wypadku poza granicami kraju system ISR-M dzia豉 jak e-CALL i od razu zna miejsce zdarzenia, a koncesja producenta umo磧iwia bezpo鈔ednie zawiadomienie najbli窺zej jednostki ratowniczej E-112 okre郵aj帷 s逝瘺om rodzaj zdarzenia i dok豉dne miejsce.

Kolizja, wypadek, czy wypadni璚ie z zakr皻u lub inne niebezpieczne zdarzenie drogowe wykrywane jest na podstawie dok豉dnej analizy szeregu parametr闚 w豉軼iwych dla poruszania si motocykla. Urz康zenie posiada czujniki akcelerometryczne i jest w stanie analizowa kierunki oraz warto軼i przyspiesze, przekroczenia krytycznych k徠闚 po這瞠nia motocykla i inne wa積e parametry w danej chwili.  

Maj帷 urz康zenie ISR w motocyklu Twoi bliscy mog by spokojniejsi, kiedy podr騜ujesz samotnie.

Wi璚ej o ISR-M oraz o cenach i monta簑 poczytasz tu...
LINK- e-CALL do motocykli

System ISR-M zakupisz i zamontujesz m.in. w Krakowie

Kaski Przysz這軼i 8.03.2016

Producent motocykli BMW zaprezentowa na pocz徠ku 2016 roku kask motocyklowy zintegrowany bezprzewodowo z maszyn (K1600 GTL) prezentuj帷y w czasie jazdy dowolnie modyfikowane komunikaty w polu widzenia motocyklisty. Komunikaty w formie info-grafiki prezentowane s na specjalnym prze廝oczystym ekranie projektowym zamontowanym wewn徠rz kasku pomi璠zy twarz kierowcy, a wizjerem g堯wnym.

Wy鈍ietlacz ma mo磧iwo嗆 prezentowania obszernych danych poczynaj帷 od pr璠ko軼i i aktualnego biegu, przez informacje o ograniczeniach pr璠ko軼i, rozpoznawanie znak闚 drogowych i ostrzeganie o niebezpiecze雟twach np. o ostrych zakr皻ach.  Ponadto kask po zparowaniu z nawigacj i telefonem b璠zie pomaga w obs逝dze tych urz康ze i prezentowa wszystkie dane nawigacyjne na bie膨co w polu widzenia kieruj帷ego. Wy鈍ietlacz b璠zie te mo積a ustawi w taki spos鏏, aby prezentowa wszelkie alerty dotycz帷e stanu technicznego motocykla np. poziom paliwa, stan klock闚, ubytek ci郾ienia w oponach itd.. w zale積o軼i od mo磧iwo軼i komputera pok豉dowego samego motocykla.

Oczywi軼ie BMW nie jest tu odosobnionym producentem, a sam pomys nie jest taki m這dy.
Wy鈍ietlacze HUD (Head-Up Display) s stosowane ju od dawna w samochodach i faktycznie si sprawdzaj poprawiaj帷 komfort podr騜ownia szczeg鏊nie po zmierzchu, tego typu wy鈍ietlacze cz瘰to s ju standardem w samochodach klasy premium i nie tylko np. Mazda 6
 
W roku 2015 ameryka雟ka firma SKULLY zdeklarowa豉, i razem z producentem motocykli Aprilia b璠 wdra瘸 prace nad podobnym systemem, ale tu b璠zie mo積a z kasku wydawa komendy do motocykla np. 瞠by w czasie jazdy zmieni map zap這nu lub ustawienie zawieszenia. Ich rozwi您ania maj mie g堯wnie zastosowania na tory wy軼igowe dla zawodnik闚, ale wiadomo 瞠 je郵i si sprawdz to szybko pojawi si ich cywilna wersja w sklepach : )

Mamy te firm IC-R, kt鏎a posz豉 nieco dalej i w swoim kasku umieszcza a 2 przezierne wy鈍ietlacze oraz dodatkowo montuje kamery z ty逝 kasku, kt鏎e maj dzia豉 jak system BLIS w samochodach (kontrola martwej strefy - w autach kamery s najcz瘰ciej montowane w lusterkach)

Kamery obserwuj du篡 wycinek (k徠 210 stopni)  martwej strefy z ty逝 g這wy motocyklisty i s w stanie oceni jak szybko zbli瘸 si inny pojazd, a wtedy ostrzegaj motocyklist diodami wewn徠rz kasku i prezentuj na wy鈍ietlaczu obraz z kamer.  

  

Ida ta przypomina dobrze znany kask brytyjskiej firmy Reevu, czyli kask motocyklowy z lusterkiem wstecznym. Tamten jednak nie przyj掖 si z uwagi na marn jako嗆 obrazu jak dawa這 plastikowe, polerowane lustro. Egzamin jednak zda造 kaski dla rowerzyst闚 tej firmy.

Natomiast ju kolejne dwie firmy BRG Sports i 360fly deklaruj, 瞠 w najbli窺zej przysz這軼i opracuj specjaln kamer 360 stopni do kasku motocyklowego, kt鏎a b璠zie obserwowa, nagrywa i ostrzega motocyklist o zagro瞠niach. Obecnie firma 360fly ju zapraezentowa豉 wsp鏊nie z firm BELL kask wyposa穎ny w tak kamer, jednak p鏦i co urz康zenie jedynie rejestruje obraz w rozdzielczo軼i 4K i ma mo磧iwo嗆 nadawania obrazu na 篡wo. W przysz這軼i ma by jeszcze funkcja ostrzegania ...

Z ostatnich ju innowacji dotycz帷ych kask闚 nale篡 wymieni prototyp kasku marki SENA, czyli producenta urz康ze komunikacyjnych. Firma stawia na nowy wymiar g這郾o軼i (cicho軼i) kask闚 i kontroli nat篹enia dzwi瘯闚 jakie b璠a dociera do motocyklisty, st康 te nazwa NOISE CONTROL.

Kask b璠zie wyposa穎ny w zewn皻rzne mikrofony i ma za zdanie "s逝cha" otoczenia, a je郵i uzna 瞠 jest za g這郾o b璠zie wycisza (i tak bardzo ciche wn皻rze). Jednak kiedy wychwyci dzwi瘯 karetki - to pozwoli us造sze syren motocykli軼ie. Producent deklaruje, 瞠 dzi瘯i jego technologii b璠zie mo積a rozmawia z pasa瞠rem, a dzwi瘯 b璠zie sekeltywnie filtrowany. Nikt jednak nie zna technologii, kt鏎a jest tajemnic producenta. Za這瞠nia s jednak bardzo ciekawe!

 

Naszym zdaniem, wszystko to zapowiada si rewelacyjnie i rewolucyjnie wzgl璠em zwi瘯szania bezpiecze雟twa aktywnego motocyklist闚. Jednak musimy poczeka, a kt鏎y z producent闚 uruchomi seryjn produkcj i sprzeda. Wed逝g nas sprawa ma si podobnie jak kwestia pojazd闚 autonomicznych .... testuj, chwal si, ale 瘸den du篡 producent samochod闚, a tu adekwatnie 瘸den du篡 producent kask闚 nawet nie pr鏏uje og豉sza seryjnej produkcji.

Dlaczego tylko si przechwalaj, a nikt tego nie produkuje?
Powody mog by proste. Kaski u篡tkowe ju wa膨 鈔ednio po 1,8 kg, a je郵i wmontuje si te wszystkie kamery i bajery, to mo瞠 to by i 3 kg... A co z bezpiecze雟twem biernym? Czy te wszystkie bajery nie obni膨 go skutecznie?
Pozostaje zatem cierpliwie czeka... i p鏦i co zadowoli si tym co jest w sklepach : )

 

Opracowa
Piotr Le鎍zowski
Instruktor Technki Jazdy
MSM MAΝOLSKA

Tekst opracowano na podstawie materia堯w dost瘼nych na stronach producent闚 oraz relacji 鈍iatowych portali motoryzacyjnych monituj帷ych prace projektowe i wystawy wymienionych tu firm. Kopiowanie tekstu i jego wykorzystywanie bez zgody autora zabronione.

Prawko na skuter? 24.08.2014

Jeszcze nie tak dawno kart motorowerow mog豉 zdoby ka盥a osoba w wieku od 13 - 18 lat.
Jednak ma這 kto j posiada, a procedura jej zdobycia raczej zniech璚a豉 pomimo, 瞠 karty te mogli wydawa dyrektorzy szk馧 ponadpodstawowych to jednak ma這 kt鏎y z Nich korzysta z tego uprawnienia.

Ma這 kto inny prowadzi egzaminy dla motorowerzyst闚, czasem policja z okazji jakiego 鈍i皻a organizowa豉 egzamin, ale mia這 to raczej okazjonalny charakter. Rodzice dopytywali w szko豉ch , jednak ma這 kt鏎a szko豉 podstawowa, czy gimnazjalna dysponowa豉 skuterem i przeszkolonym nauczycielem kt鏎y m鏬豚y podj望 si egzaminowania nastolatk闚. Dyrektorzy szk馧 nie chcieli te bra odpowiedzialno軼i za ewentualny wypadek 13-latka, wi璚 ch皻nie przekazywali te zdania policji drogowej. W efekcie - nie wiadomo by這 gdzie i kiedy taki egzamin si odbywa.

Reforma edukacji i prawo o ruchu drogowym na這篡造 na szko造 podstawowe, gimnazja i szko造 ponadgimnazjalne obowi您ek przygotowania ucznia do uzyskania karty rowerowej i motorowerowej. Niestety egzamin闚 praktycznych nikt nie prowadzi, a kart cz瘰to wydawano uznaniowo z okazji jakiego eventu, czy konkursu - uczniowi kt鏎y nigdy nawet nie siedzia造 na skuterze! Wystarczy這 瞠 zaliczy prosty test ze znak闚 drogowych i tyle.  Ob喚d!

Z uwagi na fakt ,i szko造 nie radzi造 sobie z w tym zakresie ,a markety sprzedaj masowo sprowadzane chi雟kie wynalazki oraz dostrzeg連zy ci庵le rosn帷 ilo嗆 u篡tkownik闚 skuter闚 o s豉bych umiej皻no軼iach i nik貫j wiedzy z zakresu przepis闚 ruchu drogowego co niejednokrotnie odbija這 si p騧niej czkawk w statystykach wypadkowo軼i - zdecydowano o podniesieniu granicy wieku z 13 do 14 lat oraz wprowadzeniu dla tej kategorii pojazd闚 - prawa jazdy AM (Adept Motoryzacji ;)

Od 19 stycznia 2013 roku - ka盥a osoba chc帷 kierowa skuterami, kt鏎a nie uko鎍zy豉 18 lat musi odby kurs prawa jazdy w dowolnie wybranym o鈔odku szkolenia prowadz帷ym takie kursy.
Szkolenie odbywa si mo瞠 zar闚no na pojzdach z automatyczn i manualn skrzyni bieg闚.
Nowa kategoria uprawnia b璠zie te do jazdy quadem o masie w豉snej do 350 kg, tylko prawdopodobnie ma這 kt鏎a szko豉 b璠zie uczy na tego typu pojazdach, z uwagi na koszty.

Szkolenie obejmuje 20 godzin zaj耩, szko造 maj okre郵ony program do naucznia kandydat闚 na kierowc闚 i dysponuj odpowiednio przygotowanym sprz皻em. Zaj璚ia prowadz instruktorzy i to z uprawnieniami dla kategorii motocytklowych, wi璚 mo積a przyj望, 瞠 teraz wyszkolona w nowym systemie osoba b璠zie mie poj璚ie o tym co robi na drodze i z czasem mo積a b璠zie obserwowa spadek liczby wypadk闚 ze skuterzystami.

Szkolenie to ma za zadanie przygotowa w bezpieczny spos鏏 nieletnich u篡tkownik闚 do odpowiedzialnej jazdy. Wreszcie jest program nauczania i konkretny egzamin z ustolnymi 獞iczeniami jakie na ocen nale篡 wykona.

Od teraz rodzice kieruj帷y do szk馧 motocyklowych swoich podopiecznych nie b璠 musieli si zamartwia decyduj帷 o zakupie skutera dla swojej pociechy. Te kursy to nie szkolenie w ramach lekcji wychowaczej lub wychowania fizycznego w podstaw闚ce, jak mia這 to miejsce do niedawna. Idzie ku lepszemu , tylko jest jedno ma貫 ale ....  rodzic b璠zie musia za szkolenie pociechy zap豉ci.

Jednak co za co.
W szkole podstawowej by這 za darmo, ale nic nie nauczyli, bo sami ma這 co wiedzieli i nie mieli sprz皻u.
Teraz za kilkaset z這tych mo積a b璠zie spokojnie powierzy dziecko do鈍iadczonym instruktorom, a nie
przypadkowo przeszkolonym w PZM-ocie nauczycielom WF-u, czy geografii cz瘰to samym nie posiadaj帷ym prawka motocyklowego.

Co z kart rowerow ?
Dzieci w wieku od 10 lat b璠 mog造 nadal uzyskiwa kart rowerow - jednak tu szkolenie tak瞠 b璠 prowadzi o鈔odki szkolenia lub o鈔odki egzaminowania, tyle 瞠 ca趾owicie za darmo!

Co z tymi kt鏎zy ju maj kart motorowerow lub uko鎍zyli 18 lat ?
Osoby kt鏎e posiadaj obecnie kart motorowerow - b璠a mog造 j wymieni na sw鎩 koszt po 19 stycznia 2013 roku na prawo jazdy kat. AM, bez konieczno軼i uczestniczenia w kursie i bez zdawania egzaminu. Osoby, kt鏎e uko鎍zy造 18 lat przed 19 stycznia 2013 roku - nie musz posiada ani karty motorowerowej, ani te prawa jazdy kategorii AM.

 

 

oprac.Piotr Le鎍zowski
instruktor techniki jazdy
MSM Ma這polska


Kopiowanie tekstu bez zgody autora zabronione.

Polish Stunt Cup 3.08.2014

Polish Stunt Cup, czyli polski stuntriding (PSC) to liga sportowa, chc帷a przybra niezwykle oryginaln form sportu jakim jest stunt. Obecnie to najbardziej rozwijaj帷y si sport motocyklowy nios帷y ze sob ca陰 zwi您an z nim kultur i styl 篡cia. 

„Stunt” b康 „stuntriding” - oznacza szeroko poj皻 wyczynow jazd na motocyklach drogowych. Uwag zwraca si tu na trudno嗆 wykonania poszczeg鏊nych zada "figur" i kunszcie pi瘯na opanowania motocykla.

Ze wzgl璠u na niezwykle wysoki poziom polskich zawodnik闚 w stuntridingu i du膨 Ich ilo嗆 w naszym kraju podzielono zawody na 4 rundy odbywaj帷e si w ca貫j Polsce. 

Podczas ka盥ej z rund zawodnicy otzrymuj punkty za poszczeg鏊ne miejsca, kt鏎e nast瘼nie b璠 sumowane. Po zako鎍zeniu wszystkich etap闚 zostanie spo鈔鏚 startuj帷ych zawodnik闚 wy這niony zwyci瞛ca ca貫j Ligi PSC z najwi瘯szym dorobkiem punktowym.

Specyfik PSC jest faworyzowanie polskich zawodnik闚. Stunterzy zagraniczni mog startowa w ka盥ej z rund ligi, jednak nie s brani pod uwag w klasyfikacji generalnej. Zasady te s klarowne i maj za zadanie wspieranie rozwoju polskich zawodnik闚. Takie regulacje z powodzeniem stosowane s w wy軼igach motocyklowych. Taka forma zawod闚 b璠zie pobudza豉 konkurencj i podnosi豉 poziom polskich zawodnik闚. Jest ona r闚nie odpowiedzi na du膨 liczb stunter闚 na bardzo wysokim poziomie w naszym kraju i ch耩 wsparcia ich kariery mi璠zynarodowej. Aby wspiera rozw鎩 stuntu wprowadzono r闚nie klas nieregulaminow dla motocykli o pojemno軼i silnika poni瞠j 550 ccm. Zosta豉 ona wprowadzona dla mniej do鈍iadczonych zawodnik闚 je盥膨cych mniejszymi motocyklami lub motorowerami.

Polish Stunt Cup to pierwsza w Europie liga stuntridingu, kt鏎ej zamiarem jest wsparcie dalszego rozwoju sportu, kt鏎y jest 鈍ie篡 i widowiskowy. Popularno嗆 stuntu w Polsce ro郾ie, PSC to idealne rozwi您anie na uporz康kowanie tej dziedziny i podniesienie jej poziomu oraz presti簑.

 LINK do FB - kliknij tu...

Zosta Ratownikiem Drogowym z R2 23.07.2013

Grupa pod nazw R2 (Rafael Ratownik, Rescue Rider) powsta豉 w 2005 roku. Zosta豉 stworzona przez ludzi, kt鏎ych 陰czy zami這wanie do jazdy motocyklem oraz r闚nocze郾ie ch耩 niesienia profesjonalnej pomocy medycznej.


Dzi dow鈍iadczeni ratownicy oferuj Pa雟twu szereg kurs闚 specjalistycznych gwarantuj帷ych niesienie profesjonalnej pomocy w r騜nych sytuacjach 篡ciowych, najcz窷ciej na drodze, ale umiej皻no軼i przydaja si tak瞠 w innych nieprzewidzianych momentach 篡cia.

W ofercie szkolenia jakie przygotowali鈇 dla Pa雟twa znajdziemy nast瘼uj帷e zagadnienia:

ζ鎍uch prze篡cia – z這ta godzina

Bezpiecze雟two na miejscu zdarzenia
Prawid這we zabezpieczenie miejsca zdarzenia
Ocena stanu 鈍iadomo軼i
Resuscytacja kr捫eniowo – oddechowa

- Algorytm post瘼owania
Pozycja bezpieczna
Rozpoznawanie stan闚 zagro瞠nia 篡cia

 Rany i krwotoki

-          Tamowanie krwotok闚

-          Opatrunek uciskaj帷y i opaska uciskowa

-          Cia這 obce wbite w ran

 

Stany internistyczne i zakrztuszenia

-          B鏊 w klatce piersiowej – zawa serca, b鏊 wie鎍owy

-          Napad drgawek – epilepsja

-          Hiper i hipotermia – nadmierne przegrzanie lub wych這dzenie organizmu

-          Omdlenia i utrata przytomno軼i

 

 

               BLS – podstawowe zabiegi reanimacyjne

BTLS – podstawowe zabiegi ratuj帷e 篡cie pacjenta urazowego

EPLS – podstawowe zabiegi reanimacyjne u dzieci

ACLS – zawansowane zabiegi reanimacyjne

 

 

Zasady wzywania s逝瘺 ratowniczych oraz sk豉danie meldunku ratowniczego

 Prawid這we wyposa瞠nie apteczki pierwszej pomocy

 Podstawy prawne udzielania pierwszej pomoc

 

Ca這嗆 kursu oparta jest o wytyczne ILCOR (Europejskiej Rady Resuscytacji – ERC, Ameryka雟kiego Towarzystwa Kardiologicznego – AHA), w zgodzie z regulacjami obowi您uj帷ymi w Unii Europejskiej.

 

Szkolenia i ceny :

               Szkolenie 6 godzinne - 150 z/osoba, grupa powy瞠j 20 os鏏 – 100 z/osoby

               Szkolenie 2 godzinne -  (podstawy ratownictwa)  – 40 z/osoba 

 

ZAPISY I ZGxSZANIE GRUP SZKOLENIOWYCH - mail: biuro@msm.malopolska.pl

ABC .. ZMIAN w szkoleniu 19.01.2013

http://www.kpk.tbsp.pl/upload/ludek%20paragraf.jpg

Klamka zapad豉, Ustawa o Kieruj帷ych Pojazdami – wesz豉 w 篡cie 19 stycznia 2013 roku.

Jakie niesie zmiany ten nowy akt prawny i co zmieni si rzeczywisto軼i szkole przysz造ch motocyklist闚?
B璠zie trudniej , czy mo瞠 豉twiej zda egzamin i cieszy si tak upragnionym glejtem - jakim jest prawo jazdy, swoista przepustka do szeroko poj皻ego motocyklizmu :)

Ustawa o Kieruj帷ych to nowy akt prawny, kt鏎y nie ma odpowiednika w przesz這軼i. Przejmuje on mn鏀two regulacji z prawa o ruchu drogowym, czyli niejako odci捫a dotychczasowy kodeks drogowy z przepis闚 reguluj帷ych kwestie szkole, rodzaj闚 praw jazdy, dokument闚 i procesu szkolenia - reguluj帷 te kwestie na nowo i w zgodzie z dyrektywami unijnymi - co jest de facto przyczyn wprowadzenia tej ustawy. To nie tylko w Polsce 19 stycznia zmieniaj si przepisy, ale r闚nie w kilku innych krajach unii europejskiej jak chocia瘺y w Wielkiej Brytanii.

Zmiany przede wszystkim spowodowane s nowym wzorem prawa jazdy (unijnym wzorem z gwiazdkami) i zawieraj帷ym nowe kategorie prawa jazdy takimi jak AM, czy A2 - teraz ju to窺amymi dla kraj闚 unii. St康 ustawa musia豉 wej嗆 w 篡cie , bo nie do wyobra瞠nia by豉 by sytuacja , gdzie w prawie jazdy widnia豉by kategoria A2 lub AM , jednak nie mo積a by jej w praktyce nigdzie uzyska.

Ustawa niesie wiele "nowo軼i". G堯wne zmiany polegaj na uporz康kowaniu szkolenia i wprowadzaniu nowych kategorii praw jazdy, jednak pozosta貫 raczej na zwi瘯szeniu biurokracji. Tu mo瞠my wymieni chocia瘺y - czekaj帷 Nas Wszystkich masow wymian praw jazdy na nowy blankiet o wa積o軼i 15 lat (dotyczy ka盥ego polskiego kierowcy bez wyj徠ku), czy nowy spos鏏 naliczania punkt闚 karnych (z 24 do 48), a tak瞠 okresy pr鏏ne dla m這dych kierowc闚 kat.B wzorem pa雟tw unijnych, cho te ostatnie przesuni皻o w ostatniej chwili do 04 stycznia 2016 roku.

Oczywi軼ie najwi瘯sz panik wywo逝j nowe testy na egzaminach i raczej z tym ustaw si kojarzy, a przecie testy to tylko kropla w morzu zmian. Oczywi軼ie, nowa baza pyta, kt鏎a nie b璠zie jawna i nie b璠zie da這 si jej wyuczy na pami耩 z uwagi na jej obszerno嗆 to fakt . Jednak nowe testy b璠 bardziej na logik i przez ograniczenie czasu na odpowiedzi - lepiej sprawdza poziom wiedzy potencjalnego kierowcy. Znikn pytania typu "co autor mia na my郵i" i teraz b璠zie tylko jedna prawid這wa odpowied, wi璚 chyba nie ma si czego obawia, pod warunkiem ,瞠 spraw nauki potraktujemy serio.

Czy jest si czego obawia ?


Najwi璚ej zmian oczywi軼ie dotyczy przysz造ch motocyklist闚, ale nie tylko.

Cztery istotne zmiany to :

a) spos鏏 zapisywania si na kursy - po 19 stycznia 2013 roku trzeba b璠zie wcze郾iej, jeszcze przed kursem uzyska:

- orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskaza zdrowotnych do kierowania pojazdami, a kierowcy wy窺zych kategorii b璠 r闚nie musieli uzyska orzeczenie psychologiczne.
Tu warto wiedzie, 瞠 nie ka盥y lekarz jest uprawniony do badania przysz造ch kierowc闚 i szuka nale篡 tych upowa積ionych przez Wojewod.

- w starostwie w豉軼iwym dla miejsca zamieszkania (zameldowania), czyli konkretnie w referatach do spraw praw jazdy b璠zie trzeba maj帷 ju orzeczenie lekarskie z這篡 reszt dokument闚 takich jak wniosek o wydanie prawa jazdy danej kategorii, zdj璚ie, ewentualne zgody opiekun闚 i po鈍iadczenia meldunkowe celem stworzenia elektronicznego profilu kandydata na kierowc w centralnej bazie SI KIEROWCA oraz wygenerowania unikalnego numeru PKK (Profil Kandydata Kierowcy) inaczej szko豉 nie b璠zie mog豉 przyj望 kursanta na szkolenie.
Reasumuj帷 - po 19 stycznia 2013 瞠by zapisa si na kurs b璠ziesz musia ju mie wygenerowany numer PKK , bez tego 瘸dna szko豉 jazdy nie przyjmie Ci na kurs!

b) nowe testy - w 2013 roku zmieni si tak瞠 spos鏏 sprawdzania wiedzy teoretycznej - dotychczasowe testy ulegn modyfikacji - zmieni si baza pyta, ilo嗆 pyta na te軼ie (z 18 do 32), b璠zie tylko jedna prawid這wa odpowied, b璠zie trudniej , wi璚 trzeba si b璠zie wreszcie si uczy i to nie na pami耩. Baza docelowo ma mie 6000 pyta dla wszystkich kategorii.
Dlatego szukajcie tylko najlepszych szk馧, kt鏎e daj r瘯ojmi rzetelnego przegotowania Was do egzaminu pa雟twowego, kt鏎y zreszt te podro瞠je.
Egzamin na kat.A b璠zie kosztowa od poniedzia趾u 21 stycznia br. ju nie jak dotychczas 164 z , ale 210 z !

c) nowe kategorie AM i A2 - prawdziwa rewolucja nast徙i w szkoleniu motocyklist闚, pojawi si nowe kategorie (AM, A2), egzamin b璠zie o wiele trudniejszy, pojawi si nowe zadania na egzaminie takie jak omini璚ie przeszkody przy pr璠ko軼i 50 km/h (pr璠ko嗆 b璠zie mierzona specjalnymi przyrz康ami) , czy szybki slalom z pomiarem pr璠ko軼i. Zadania te z trudno軼i wykonuj ju je盥膨cy motocykli軼i , a b璠zie trzeba zmierzy si z nimi na egzaminie. Egzaminatorzy s pe軟i obaw o wypadki do jakich mo瞠 dochodzi w czasie egzamin闚 pa雟twowych - (st康 obowi您kowy str鎩 motocyklisty w 2013 roku na egzaminie) oraz w czasie szkolenia.
Motocykle u篡wane do egzamin闚 to wi瘯sze od dotychczasowych "250-tek" i tak dla:
- kat. A2 - b璠 to motocykle o poj. min. 400 ccm
- kat. A - b璠 to motocykle po poj. min. 600 ccm
bez zmian pozostanie jedynie kat. A1, czyli nadal b璠 to motocykle o poj. 125 ccm.


d) wymagany minimalny wiek - ulega zmianie dla kategorii:
- kat. A - z dotychczasowych 18 lat na 24 lata
- kat. C - z dotychczasowych 18 lat na 21 lata
- kat. D - z dotychczasowych 19 lat na 24 lata

Je瞠li wi璚 nie uko鎍zy貫 24 lat - to b璠ziesz m鏬 po 19 stycznia 2013 uzyska co najwy瞠j kat. A2.

Co to za nowe kategorie i do czego b璠 uprawnia?

Kategoria AM (NOWO汎)
uprawnia b璠zie do kierowania:

a) motorowerem,
b) czteroko這wcem lekkim;

Kategoria A1
uprawnia b璠zie do kierowania:

a) motocyklem o pojemno軼i skokowej silnika nieprzekraczaj帷ej 125 cm3,
mocy nieprzekraczaj帷ej 11 kW i stosunku mocy do masy w豉snej nieprzekraczaj帷ym 0,1 kW/kg,
b) motocyklem tr鎩ko這wym o mocy nieprzekraczaj帷ej 15 kW,
c) pojazdami okre郵onymi dla prawa jazdy kategorii AM;

Kategoria A2 (NOWO汎)
uprawnia b璠zie do kierowania:

a) motocyklem o mocy nieprzekraczaj帷ej 35 kW i stosunku mocy do masy w豉snej nieprzekraczaj帷ym
0,2 kW/kg, przy czym nie mo瞠 on powsta w wyniku wprowadzenia zmian w poje寮zie o mocy
przekraczaj帷ej dwukrotno嗆 mocy tego motocykla,
b) motocyklem tr鎩ko這wym o mocy nieprzekraczaj帷ej 15 kW,
c) pojazdami okre郵onymi dla prawa jazdy kategorii AM;

Kategoria A
uprawnia b璠zie do kierowania:

a) motocyklem,
b) pojazdami okre郵onymi dla prawa jazdy kategorii AM;


Prawo jazdy AM - zast徙i dotychczasow kart motorowerow i uprawnia b璠zie do prowadzenia motorower闚 i czteroko這wc闚 lekkich (czyli niewielkich quad闚, kt鏎ych masa w豉sna nie przekracza 330 kg, a pr璠ko嗆 maksymalna to 45 km/h) o pojemno軼i nie przekraczaj帷ej 50 cm3. O to uprawnienie m這dzi kierowcy b璠 mogli si ubiega po uko鎍zeniu 14 roku 篡cia. Osoby, kt鏎e uko鎍zy造 14 lat i posiadaj kart motorowerow odp豉tnie b璠 mog造 j wymieni na prawo jazdy AM bez konieczno軼i zdawania egzaminu. Kierowca, kt鏎y posiada ju prawo jazdy kat. B - automatycznie b璠zie uprawniony do poruszania si pojazdami okre郵onymi w kategorii AM i b璠zie mia to zaznaczone na blankiecie.

Osoby kt鏎e przed wej軼iem przepis闚 w 篡cie uko鎍zy造 18 lat, b璠 na terenie kraju uprawnione do poruszania si motorowerem i nie b璠 musia造 uzyskiwa prawa jazdy 瘸dnej kategorii.

Kategoria prawa jazdy A1 – pozostaje bez zmian.

Kategoria prawa jazdy A2 – ta kategoria budzi najwi璚ej kontrowersji i uprawnia b璠zie tzw. m這dego motocyklist (bo stara o t kategori mo積a b璠zie si maj帷 uko鎍zone 18 lat) do prowadzenia jedno郵ad闚 o mocach nie przekraczaj帷ych 35 kW (47,5 KM) np. Suzuki GS 500 , czy Honda CB 500. Dodatkowo nie b璠 to mog造 by motocykle kt鏎ych moc zosta豉 obni穎na do 35 kW je郵i fabrycznie przekracza造 t moc dwukrotnie, a wi璚 przer鏏ki R6 - odpadaj :)

Kategoria prawa jazdy A – generalnie bez zmian i mo積a kierowa wszystkimi motocyklami bez wzgl璠u na moc i pojemno嗆. Jednak wiek potrzebny do uzyskania tej kategorii to 24 lata. B璠zie mo積a jednak wcze郾iej ubiega si o kat. A - bo maj帷 ju 20 lat 篡cia - jednak pod warunkiem, 瞠 od 2 lat jest posiadaczem kategorii A2. Pierwsze takie osoby pojawi si dopiero na wiosn 2015 roku.

Jakie b璠 wi璚 nowe kategorie i jaki b璠zie dla nich minimalny wiek:
- kat. AM - (skutery) od 14 lat
- kat. A1 - (bez zmian) od 16 lat
- kat. A2 - od 18 lat
- kat. A - od 24 lat


Osoby przed 24 rokiem 篡cia, kt鏎e rozpocz窸y kursy w 2012 roku i wcze郾iej, ale nie zd捫y造 zaliczy egzaminu praktycznego , od poniedzia趾u 21 stycznia 2013 roku b璠 mog造 zdawa na prawo jazdy kat. A2 , jednak ju po 2 latach automatycznie (bez konieczno軼i dodatkowych kurs闚) - twoja kat.A2 – po zaliczeniu jedynie egzaminu praktycznego zamieni si w kat.A. Oczywi軼ie b璠zie Ci czeka豉 wymiana blankietu na Tw鎩 koszt , ale to jedyny wydatek.

Szko造 jazdy na wiosn czekaj du瞠 zakupy nowego sprz皻u w postaci nowych motocykli wed逝g okre郵onych ustaw i rozporz康zeniami specyfikacji dla kategorii AM, A2, A oraz sprz皻u pomiarowego - urz康ze dokonuj帷ych samoczynnie odczytu pr璠ko軼i podczas wykonywania zada egzaminacyjnych. To z pewno軼i nie b璠 ma貫 nak豉dy i zapisuj帷 si na szkolenie motocyklowe w sezonie 2013 warto sprawdzi wcze郾iej, czy dana plac闚ka b璠zie dysponowa sprz皻em o nowej charakterystyce dostosowanej do nowych zada egzaminacyjnych. Nowe przepisy zweryfikuj jako嗆 szkolenia i kompetencje kadry instruktorskiej. Przewiduj, 瞠 wiele os鏏 szkol帷ych do tej pory motocyklist闚 niejako “dodatkowo” do kategorii B – po prostu zrezygnuje. Przetrwaj tylko szko造 profesjonalnie podchodz帷e do tematu szkole motocyklowych i wykfalifikowan kadr instruktorsk. Z pewno軼i b璠zie dro瞠j i trudniej , ale teraz wreszcie m這dy adept motoryzacji – b璠zie m鏬 spokojnie po kursie siada na wymarzon “600”-tk, gdy na podobnej przyjdzie zdawa Mu egzamin.

To zdecydowanie zmiany na lepsze, szkolenie b璠zie co prawda d逝瞠j trwa這, ale zwr鏂i si w postaci nabytych umiej皻no軼i i prze這篡 na bezpiecze雟two.
Ceny szkole kategorii A mog oscylowa wok馧 1800 z , jednak pami皻a nale篡, 瞠 szkolenie to inwestycja w Siebie i zwraca si szybko.




oprac. Piotr Le鎍zowski
instruktor techniki jazdy
MSM MAΜPOLSKA

Na co zwr鏂i uwag przy kupnie motocykla? 1.01.2013

artyku w moderacji ...

Wzrosn op豉ty za egzaminy w 2013 roku! 18.12.2012

Zmiany s wprowadzane przy okazji wej軼ia w 篡cie Ustawy o kieruj帷ych pojazdami i przedstawiaj si nast瘼uj帷o:

Zgodnie z rozporz康zeniem na podstawie § 3. 1. - egzaminy kosztuj: 

1) za cz窷 teoretyczn egzaminu pa雟twowego - 30 z

2) za cz窷 praktyczn  kategorii A1, A2, A - 180 z

W sezonie 2016 nic si nie zmienia, b喚dy nadal kosztuj s這no ;/

[ 1 | 2 ]

Ma這polska Szko豉 Motocyklowa